Ang. förskollärare och barnskötare:

Vidare vill jag göra ett litet förtydligande,eftersom jag tidigare ifrågasatts mina åsikter att enbart utbildade pedagoger (förskollärare) ska jobba inom förskolan.
SJÄLVKLART finns det helt fantastiska barnskötare också,precis som det finns sämre förskollärare MEN jag har inte brytt mig om enskilda fall här utan mina åsikter gäller standarden på förskolorna. För det är ju SKOLOR det handlar om för även de så barnen,inte bara förvaring som det var förr,då det hette "dagis". Förskolorna har en väldigt tydligt läroplan att följa,och en tydlig pedagogik att arbeta med. En barnSKÖTARE är utbildad till det, att framförallt SKÖTA barn.
Enligt mig så ska förSKOLORNA ha utbildade lärare (alltså förskollärare) av samma anledning som skolorna ska ha utbildade lärare -det blir överlag en bättre standard,en tydligare pedagogik.
Jag har själv jobbat flera år inom förskolan,trots att jag helt saknar utbildning för det,så jag vet vad jag talar om här. detta är min absoluta åsikt,och jag kan förstå pm den ter sig fientlig mot alla de barnskötare som jobbar och sliter på landets förskolor. Men ändock,ska en förändring och förbättring ske måste man börja i någon ände,och kan inte heller se till enskilda fall utan skolan och pedagogiken som helhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0