Julstök och bebisbök

Idag är en rätt så fin dag, hittills! Johan jobbar, Tuva är i skolan (men i skrivande stund snart på väg hem). Jag har börjat med julstökandet här hemma, eftersom det FAN E JUL OM BARA TRE DAGAR!
Igår va vi till Maxi o shoppade loss bland julmaten, skinka, lammfiol, rökt o gravad lax (ja, vi är köttätare) och annat obligatoriskt.
Eftersom vi firar jul hemma hos oss i år känner jag ett visst ansvar för att det ska bli så bra som det bara går (känn ingen press...).
Idag har jag således lagt in egen sill, gjort rostade mandlar och bakat vörtbröd. Jag har ju världens bäsa recept på vörtbröd, som är superenkelt att göra men blir fantastiskt gott och verkligen smakar hembakat:
Vörtbröd, 2 limpor

50g jäst
1 flaska porter-öl, 33cl(finns på typ ica, va noga att det är 33cl!)
1 3/4 dl vatten
2 dl vörtblandning (santa marias kryddpåse!)
1 dl russin (om man vill)
1 påse Kungsörnen lättbakat Sverigelimpan(mix)

Gör så här:
Smula jästen i en stor bunke, blanda vatten o porter och värm till ca 37grader. Häll degvätskan över jästen, rör om tills den löst sig. Tillsätt vört (blanda väl!), russin och mjölmixen(men spara ca 1dl till utbakningen). Arbeta degen smidig 5-10 min. Låt jäsa under bakduk i 40 min. Knåda degen och forma till två runda limpor, nagga med gaffel. Låt jäsa under bakduk ca 45min. Pensla med lite vatten och grädda i nedre delen av ugnen , 200grader i 30 min. Låt svalna under bakduk.
Bröden blir ännu godare om de får "mogna" ett dygn i påsen.

Såhär ser mina bröd ut:
Vidare vill jag säga att Gry är inne i nån jätteknepig period. Hon har skitsvårt att somna, ligger bara och korvar runt, babblar, grejjar med nappen(min näsa/mina ögon/öron/nallen/sina strumpor etc etc. Somnar seeent på kvällarna och är jättetrött på dagarna,ändå vill hon inte sova middag, utan ska vara gnällig och allmänt missnöjd istället... Hoppas det går över snart! Just nu sover hon dock, efter ca 6 försök hela förmiddagen;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0