Tomten jag vill ha en riktig jul...

...en sån som man har när man är liten. Ja, jag citerar "Busungarna"s julsång. MEN, jag VILL ja en riktig jul! När jag var liten var julen magisk. Pirr i magen och lyckorus, önskeklappar och eufori. Den känslan kan jag aldrig hitta tillbaka till, men jag vill ge mina ungar det. Okej, Gry är fortfarande för liten för att fatta ett skit av julen, men Tuva är stor nog att mnnas sina jular när hon blir gammal.
De senaste åren har mitt liv åkt berg och dalbana, och således även jularna.
En jul var jag sjuk. Nästkommande jul blev det bråk med min dåvanade svärmor och hela julen car förstörd, jag tillbringade halva julaftonen gråtandes inne på toaletten. Julen därpå låg Tuvas pappa,min dåvarande man, på sös och fick skallen opererad i flera timmar. God jul lixom. Sedan dess har det bara varit kaos. Jag har varit ensam, ledsen, knaprat piller,haft ångest och ja, det har inte varit nåt vidare helt enkelt. Förra julen firade jag och Johan på olika håll.
Den här julen firar vi tillsammans. Här hemma, hela familjen. Och jag VILL att det ska bli bra, fint, för en gångs skull. Jag är klok nog att fatta att ingenting nånsin blir exakt som man tänkt sig, och har man FÖR höga förväntningar är det ju typ dömt att gå åt pipan, att man blir besviken. Men jag gör mitt bästa ändå för att det ska bli just sådär pirrigt i magen som jag vill att det ska vara. Jag städar, gör julgodis, kokar skinka och gör Jansson, har äkta gran som doftar, glitter och röda kuddar i soffan. Små bebisgranar lite varstans i lägenheten(tom inne på toaletten!) för att sprida julstämning och väldoft. Ungarna har fått nya kläder till julafton (Gry en krypvänlig heldress från Noa Noa och Tuva en klänning/tunika från Åhléns). Själv får jag antagligen vara naken, eftersom jag inte hittat nåt särskilt att ha på mig...:-P
Idag inleds ett spännande projekt, som förhoppningsvis leder till nåt riktigt kul, men mer om det senare. Det får bli en cliffhanger;-)
Nu ska jag samla ihop mig själv och mina morgontrötta ungar och se till att få nåt vettigt gjort, typ en promenad i vinterskrudad skog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0