Alla helgons blodiga natt...

Idag är det alla helgons dag. Eller allhelgonadagen. Eller allhgelgonaafton. Eller vafan det nu heter! Hursom är det idag man ska tända ljus på sina hädangångna näras och käras gravar, något jag verkligen älskar. Inte för just saken att man faktiskt förlorat någon, det är ju bara hemskt, utan för att jag tycker det är så vansinnigt vackert med alla tända ljus på kyrkogården. Så stämningsfullt. Och det KÄNNS vackert att få tända ljus för någon man älskar. Saknar.
Meningen var att vi skulle åkt till kyrkogården där min morfar samt Johans farmor o farfar är begravda, men tid och förkylning satte stopp för det. Som varje år (nåja, iaf i FLERA år) skulle vi laga lammstek idag, och lammstek tar ett bra tag att laga. Gry är dessutom fortfarande förkyld och tillråga på allt har även jag börjat bli riktigt sjuk, så vi bestämde rätt motvilligt att vi skulle strunta i utflykten till kyrkogården.
Istället tände vi gravljusen ute på vår balkong. Det kändes också fint. Vi passade även på att tända ljus i vår fina haloween-pumpa igen, eftersom folk i Sverige inte verkar ha den minsta aning om när det är halloween (kan ju tala om att det ÄR den 31 oktober, så som i USA) och har firar i stort sett en veckas tid nu till och från.
Så lagade vi lammsteken, marinerade den i en gegga av honung, lite äppelcidervinäger, rosmarin och viktlök. En riktig No Poo-inpackning fick den(bortsett från vitlöken dårå kanske;)). Till lammet gjorde jag potatisgratäng, såsom jag alltid lagar den, det vill säga med MYCKET grädde och maaaassa vitlök, tillräckligt för att ta kål på MINST en vampyr!
Och så bakade jag saffransbiscotti åxå! Just nu står dom och torkar i ugnen, men jag har tjuvsmakat och dom blev fantastiskt goda! Jag är fullkomligt tokig i saffran men är inte lika förtjust i lussebullar (men det brukar vi baka till jul ändå, eftersom Tuva tycker om det o det e skoj att baka), så dessa skorpor är ett makalöst bra alternativ. Känns dessutom lite lyxigt tycker jag:)
Nu har den übersnoriga lilla ungen somnat (hon vaknar visserligen stup i kvarten pga sin hosta) så vi ska kolla film; Halloween, lr Alla helgons blodiga natt blir det! En riktig klassiker, och jag älskar filmer med uppföljare,spelar egentligen ingen roll om de är särskilt bra lr ej, huvudsaken är att man kan sitta en hel natt o ha skräckfilmsmaraton!;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0