Kvinnan och könet

Anaiah skrev ett blogginlägg idag om kvinnlig orgasm och könet. Ett viktigt ämne,och inte ett helt ovanligt diskussionsämne heller. Många är väl de löpsedlar och tidningsartiklar som behandlat detta ämne,men lik förbannat så är Kvinnans Orgasm,lr kanske bristen på densamma, fortfarande ett problem.
Jag började redan som mycket ung flicka onanera, jag minns att jag tx blev sexuellt uppheetsad av nån gammal faktabok som visade en illustrerad bild på en man och en kvinna som hade samlag. Även en bild på två knullande zebrorr, där man såg liiiiite av zebrahannens kuk. Hahaha, sjukt kanske att jag skriver om det här, men min poäng är inte min eventuellt udda sexuella läggning, utan att man föds med sin sexualitet, sin lust,och den lusten är påtaglig redan i ung ålder. Små barns händer som hittar det där extra sköna stället att pilla på. Helt naturligt.
Eller,det borde det vara. Men det är det inte, inte för flickor. Och är det då konstigt, att i en värld där mannens behov ständigt kommer före kvinnans, och där allt utgår ifrån mannen, att kvinnans sexuella behov och njutning komme ri skymundan. Vi flickor får ju redan som små barn lära oss att passa upp på pojkarna, vara till lags, vara vackra och uppfylla pojkarnas minsta begär. Hur ska vi då kunna lära oss att prioritera oss själva, vår egen njutning?
På artonhundratalet drabbades kvinnorna av "hysteri". Detta innebar att kvinnorna drabnbades av ångest, svimningsanfall, och ända in på 1900-talet så var hysteri en benämning på det som idag är psykisk sjukdom, vilket man ansåg vara något som bara drabbade kvinnor (självklart, vi är ju det svagare könet. Män som drabnbades av samma symptom ansågs utarbetade och slitna efter för mycket arbete och ansvar). Man tyckte kvinnorna helt enkelt skulle "skärpa till sig".
Kvinnorna var mycket kuvade, rastlösa hemmafruar som inte hade något liv förutom att vara en god hustru ungefär...
När jag för några år sedan läste historia fick jag reda på en rätt rolig (eller, egenligen mest tragisk) grej angående de Hysteriska Kvinnorna; nämligen att man trodde hysterins kärna/orsak sitta i livmodern på kvinnan, och därför blev kvinnorna läkarundersökta (av män då, fanns bara manliga läkare). Lälkarna kom då på (fråga mig inte hur) att man kunde "lätta på" hysterin genom att "undersöka" kvinnans könsdelar....Ja ni hajjar ju vart jag vill komma,även om jag mest svamlar.
Läkarna gav alltså de hysteriska kvinnorna en regäl jävla orgasm, varpå ångesten lättade. Om läkarna fattade vad de gjorde lr inte vet jag inte, men jag kan garantera att det psred sig som en allmän behandling av just hysterin...
Dessa kvinnor hade alltså, förutom ett trist,innehållslöst liv och rollen som upppassande hustru och mor, en väldigt undertryckt sexualitet. Kanske hade de aldrig upplevt en orgasm innan.
Jag tycker inte sex är en rättighet, men sexualiteten och rätten till åtminstone sex med sig själv tycker jag man har,och jag tror inte att anledningen till att så otroligt många kvinnor har så svårt att få orgasm är att kvinnans kropp är så förbannat komplicerad, eller att kvinnor överlag HAR svårt att få orgasm,rent fysiskt. Nej, jag tror, ÄR ÖVERTYGAD OM, att det är ytterligare en bieffekt av vårt ojämställda samhälle, där manenns behov kommer före kvinnans,där kvinnans sexualitet och lust fortfarande är belagd med skam.

Kommentarer
Postat av: Anaiah

Bra inlägg! Kan dessutom tillägga att förutom att man trodde att hysterin uppkom från livmodern så är det grekiska namnet på livmoder just hysteria. Man döpte helt enkelt diagnosen efter kroppsdelen - så pass exkluderande var alltså tillståndet att det alltså inte ens var möjligt för en man att bli hysterisk. Trap a cat in a box and it's bound to go bananas!

2011-11-08 @ 19:26:01
URL: http://anaiah.blogg.se/
Postat av: Kristinmandarin

Anaiah: jo, det är verkligen sant, tack för att du påminde mig:-) Ja, det är verkligen helt sanslöst, och såhär ett par århundraden i efterhand vet man inte om man ska skratta lr gråta. Hur mycket längre har vi kommit, egentligen?

2011-11-08 @ 22:04:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0