Och idag är det mors dag...

Sådetså! Tuva påbörjar sin pappa-vecka idag,och således är det han som hämtar henne i skolan idag.
Det innebär att jag har något färre måste-göra och mer tid att softa...typ. Är vansinnigt trött så jag tänker inleda min dag med att passa på att sova samtidigt som Gry ska sova sin förmiddags-lur. Eventuellt blir det en sväng till (döööööötrista) Farsta Centrum på eftermiddagen,för att lämna in Johans iphone som han tappat i golvet och behöver få fixad (klant).
Igår satt jag o snokade i senaste numret av Cosmopolitan och jag kan säga att jag blev överväldigad över hur fantastiskt vidrig den tidiningen är (among els dårå). Förutom att den ständigt tjatar om hur man blir den perfekta kvinnan, sexig osv osv med kläder och smink, så stod där väldigt tydligt att man ska ge avkall på det man själv tycker om för att behaga sin partner (man då), för att behålla hans intresse och lust till en. Och det är PRECIS samma jävla skitsnack som man kan läsa på tex Familjeliv; sov naken istället för i din (bekväma) sovT-shirt(som du alltid brukar vilja ha) när ni knullat, eftersom den "döljer allt han älskar att se"(???). Vidare finns tips som "bär söta matchande mjukisdresser när ni hänger hemma(...)lika bekväma som dina urgamla basketshorts och ditt urtvättade slappar-linne". Även här handlar det alltså om att göra avkall på det man själv tycker om och är bekväm med för att behaga sin kille.  Det finns ungefär en miljon andra exempel i tidningen på samma sak, och NEJ, det är verkligen inget nytt. Det är ju vad tjejmagasinen gör, vad dom vill få dig till; att göra ALLT som står i din makt för att bli så snygg,söt,sexig och knullvänlig som möjligt.
MEN förutom allt detta så reagerade jag starkt på vilken fruktansvärt UNKEN syn på män som tidningen signalerar.
Män är allitid kåta(det är hela tiden tjejen som uppmanas till att "bjuda till"), de vill alltid knulla.
Och så står det såhär "Vänta med de riktiga konfrontationerna tills ni har kommit hem, Även om han beter sig som ett stort barn är det ingen idé att förödmjuka honom genom att skälla ut honom in public". Vafan lixom?? Här är det som banligt så att MÄN är som STORA BARN som man måste ha typ ÖVERSEENDE med. Det gör mig spyfärdig.
Men det tar inte stopp där, nej Cosmo tipsar också om att man inte ska ventilera problem man inte är ute efter en direkt lösning på,ihop med sin kille, eftersom killar är "problemlösningsorienterade" och man bara kommer "prata förbi varandra".
Sedan ägnas en hel sida åt att ytterligare cementera fördomar om män, och jag tänker slänga in några av de påstående som finns att läsa:
"En mans ego är tätt ihopkopplat med hur det går på hans jobb"
För killar ska tex sms "ha ett klart syfte -som när ni ska ses eller när du kommer vara hemma"
"När män är på jobbet vill de störas så lite som möjligt för att kunna vara effektiva" (man ska alltså INTE ringa eller maila sin kille när han jobbar, då är man en "jobbig" flickvän)
Och så den gamla hederliga fördomen om att män inte klarar av hushållsarbete: "även om du blev riktigt förbannad på honom när han krympte din tröja i tvätten".
Och sen har vi alla de "manliga experterna" som uttalar sig ytterligare om vad män vill ha,hur män tänker,vad män tycker om -och inte tycker om. Blä.
Hela tidningen fullkomligt svämmar över av den här skiten, och jag blir på riktigt mörkrädd -är det verkligen SÅ HÄR jävla illa?? Ja, förmodligen. Är jag förvånad? Nej, egentligen inte. Men jag blir uppriktigt ledsen och uppriktigt förbannad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0