En stund över -utvärdering

Okej, nu har Gry äntligen somnat en stund, vi har varit ute och gått och fått massa frisk luft och jag har fått mig en kopp kaffe -NU är givetvis ett utmärkt tillfälle att skriva utvärdeing om hårfärgerna jag testat!
Jo, jag var ju hennaröd sedan ett bra tag tillbaka, och håret som tidigare varit HELT FÖRSTÖRT hade äntligen börjat repa sig, kännas som hår, se friskare ut (dock i väldigt olika länder eftersom jag toppat det och haft det kort tidigare).
Så hade jag sedan en tid tillbaka funderat och blivit alltmer sugen på brunt hår, men visste inte riktigt HUR jag skulle få det brunt. Katam ovanpå henna är ju ett givet alternativ, men det har varit slut på katam huuuuur länge som helst i den enda nätbutik/butik jag vet som säljer, och tålamod är inte något jag har direkt gott om.
Alltså återstod två alternativ:testa färga brunt med annnan örtfärg eller köra en Poo-färg/kemisk färg.
Livrädd som jag var(är) att förstöra hårets kvalité ytterligare valde jag att testa en örtfärg från Logona.
Såhär ser den ut:
Man blandar till färgpulvret precis som henna, med hett vatten, men det ska inte stå och släppa färg  flera timmar utan man använder det direkt.
Jag blandade smeten ganska lös för lättare aplicering i håret, men den var ändå jätteknepig att få i hela håret. Så fort den kom i skallen stelnade den, kändes som jag hade en stor torkad komocka på skallen!
Enligt förpackningen ska man ha i den 30min-2timmar (kortare tid för slitet/tunt hår), och jag hade i det i nöstan 1,5 timme och sköljde sedan ur, MEN det hände (typ) inte ett skit! Visst, håret blev liiiite brunare, liiite mörkare, men det var fortfarande rött! Dessutom kändes det torrt och lite slitet efteråt!
Jag blev besviken,och kände mig lite kluven till vad nästa steg skulle bli, men sen bestämde jag mg för att köra en kemisk färg ändå. Va in på Kicks och hittade en del fina färger(utan rött i), men när jag läste innehållsförteckningen innehöll de silicon, så den idén slipade jag snabbt. Istället köpte jag färg på hälsokosten, av märket Tints of nature, som är en kemisk färg men med ekologiska och )förhållandevis)milda ingredienser.
Jag valde ljusbrun färg. Lika enkel att blanda och aplicera som vilken annan kemisk hårfärg som helst,men jävlar vad den luktade! Den äör ju mild och utan ammoniak etc, men den luktade verkligen sprit, som starkvinsglögg eller nåt haha!
När jag sköljde ur den kändes håret strävt, och jag blev dessutom orolig att det ändå var nåt ämne i den som jag inte vill ha, så för säkerhets skull körde jag i en vända med mitt sista-schampoo och FY FAN vad håret blev hemskt! Direkt kändes allt det lena starka håret som bortblåst, istället var det ett strävt, knastrigt, trasigt fågelbo. Jag hävde i en inpackning med Jessicurl och lät verka, sköljde ur och körde en SMT-inpackning för säkerhets skull. Sen kändes håret mer som år igen, men fortfarande är det liiiite mer slitet än innan tycker jag. Dock tror jag det kommer repa sig bra.
Jag kan inte säga om Tints of nature´s färg var mildare/skonsammare mot håret eler skalpen än de andra sora märken som säljs, men håret blev iaf brunt. Visst skiftar det fortfarande i rött i vissa ljus, men det gör mig inget!
Planenn är att fortsätta färga håret brunt, men sällan(kanske var tredje månad) och att då göra det hos en eko-frisör. Eftersom längderna är de mest behandlade och slitna suger de åt sig mest färg, så det är viktigt att det bara blir utväxten jag färgar, och det tycker jag är svårt att lyckas göra själva hemma, så det kan verkligen vara värt at gå till en frisör! Jag satsar ju helhjärtat på att få e långt, friskt, starkt och glänsande hår, och då kan det vara värt de extra slantar det kostar att gå till en bra frisör!:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0