Angående Cannabis

Lady Dahmers blogg utvecklades en diskussion om huruvida rökning ska vara lagligt eller ej till en jämförelse mellan tobak och andra droger/gifter, bland annat alkohol och marijuana, cannabis.
Jag kände att jag ville få skriva lite om mina tankar kring det.
För det första; jag är väldigt mycket EMOT alla former av tobak, snus, piptobak,cigaretter. Mestadels röktobaken eftersom det är den som även jag,mina barn och andra i min omgivning tvingas andas in till och från(såvida vi inte vill gömma oss i skogen).
Dock är alla fomer av tobak skadligt, framförallt är det nervgiftet nikotin som är den stora boven, som orsakar otaliga hjärt-kärlsjukdomar,som skapar ett begär och beroende i samma nivå som amfetamin.
Och så för det andra då; jag är emot droger i de allra flesta former, eftersom jag på nära håll sett vad olika droger kan göra med människor. Jag har blivit misshandlad och våldtagen av berusade män, två av mina nära vänner sedan ung tonår är numera djupt nere i drogträsket, min tidigare svärfar är gammal missbrukare samt alkholist.
MEN jag har även själv brukat både tobak (snus och cigg), alkohol (gör fortfarande ibland) och cannabis.
Och det är där som min kluvenhet kommer in. Jag anser cannabis vara mindre farlogt än både tobak och alkohol.
Hur många misshandlar efter att ha rökt på? Våldtar? (iofs har cannabis använts som afrodisiaka till kor, men det hör inte till saken) Visserligen klarar man inte av att köra bil i ett cannabisrus,och man kan förlora uppfattningen om både tid och rum.
Det har framkommit av många olika typer av forskning världen över att cannabis dessutom är en utmärkt medicin, den dämpar ångest och smärta, mjukar upp och slappnar av stela och smärtande muskler och leder,och har dessutom visat sig ha en hömmande effekt på cancertumörers tillväxt, bland annat hjärncancer.
Så VARFÖR är det inte lagligt i Sverige, och vad tror jag skulle hända om det blev lagligt?
Jo, Sverige är ett missbrukarland. Svenskar som på det stora hela är lågmälda, hämmade och "lagom" har, när det kommer till drogen alkohol, visat sig vara fullkomligt okontrollerade. Knappt i något annat land dricks det så hejdlöst som här. Att dricka med måtta är något svensken i stort inte klarar av.
Så vad tror jag skulle hända om vi legaliserade marijuana? Jo, jag tror att det skulle bli samma sak där. Det skulle inte rökas med måtta, vid enstaka tillfällen, såsom sig bör, utan jag gissar på en överkonsumtion, med effekten att svenskarna som brukar blir avtrubbade. Slöa. Handlingsförlamade och okapabla till initiativ.
För DET är effekten av långvarigt bruk av marijuana.
Jag kan tycka att man kunde legalisera endast för medicinskt bruk, och då självklart som receptbelagd medicin, MEN det skulle ju givetvis inte stanna där, utan det skulle missbrukas och bli tillgängligt för grupper där ett regelbundet brukande av cannabis skulle kunna få ödesdigra konsekvenser, tex hos unga. Hos tonåringar, vars kropp och hjärna inte ännu är fullt utvecklade, och där ett regelbundet (miss)bruk av cannabis kan hämma utvecklingen, både fysiskt och psykiskt.
Jag är med andra ord väldigt kluven.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0