Vodou och kvällsdopp:)

Bestämde oss igår för att åka till Etnografiska muséet och titta på Vodoo,lr vodou,utställningen. Dagen såg ut att bli mulen men lagom till att vi kom iväg började solen att steka...det va bara att bita ihop. Resan dit gick dock mycket smidigt.
Man fick inte fota inne på utställningen och det va dessutom rätt mörkt där inne så tror det hade blivit svårt med mobilen åxå utan blixt...men här är ett exempel på hur dockorna såg ut. det va en skitcool utställningen,väldigt många föremål,mest dockor dock i varierande storlek(men de flesta i männiksosize). Dockorna va gjorda av alla möjliga saker,gardinfransar,dockhuvuden,människorskallar/ben och annat. Det va en konstigt blandning och de flesta dockorna såg riktigt otäcka ut. Det vilade som en tyngd över rummen där dockorna stod,och eftersom de har använts inom vodou-ritualer kunde man nästan känna kraften vibrera genom rummen,trots att alla föremålen ska vara "avkraftifierade";) Jag hade önskat att utställningen innehållet än mer fakta om ritualerna,nu va det mest fakta om dockorna/föremålen. men det fanns tv-skärmar som visade filmer,där det säkert framkom mycket mer,men dom kunde vi inte ägna oss åt i lugn och ro,eftersom Gry blev lite rädd för mörkret och musiken(?) och inte heller ville sitta stilla.
Det blev ett besök i muséets fina shop och en fika på cafét innan vi åkte därifrån.
På cafét.

Sen åkte vi hem till min mamma och hämtade upp uva som kommit hem från Gotland,och sen vidare till Johans pärons hus (de är bortresta) för att vattna blommor. Vi passade på att gå ner till sjön och Tuva badade:)
Tuva badar:)
Fina älsklingarna Gry och Johan

Det va en skön dag,jag tycker om när man hinner med mycket sådär,helgen känns längre då... Idag jobbar Johan och jag ska ta ungarna och åka till min pappas exfru i Tyresö för en fika.:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0