Jämställdhet,mode och funktion

Och när jag ändåhåller på o snackar jämställdhet; satt igår på tåget in mot stan med en Metro i näven (lite wow-känsla där, va sjukt länge sen jag läste Metro), och mina ögon föll på en annons från nån sportbutik och vinterkängor. Nu har jag redan skor inför vintern, men dom där kängorna såg ju sååååå myciga ut. Varm,lurviga....-och i damstorlekar. Och som alla vet går damstorlekar endast upp till MAX strl.41. MAX. Och jag har 41-41,5.
När jag gick i högstadiet och mina fötter va i ca strl 38 va jag nöjd. Mina fötter va ju normala. Som alla andras. Sen började jag växa på längden,och fötterna med mig. Vid strl 39 tyckte jag det räckte. Storlek 40 kändes INTE okej och ja...strl 41. Jag är iofs 1,80 lång så långa fötter är inget märkligt i sig, men jag skämdes.
Och värre var att jag inte längre kunde hitta snygga skor. Hur många jävla gånger har jag inte stått där i skobutiken och ba "Shiiit vilka snygga skor, dom MÅSTE jag ha!", bara för att upptäcka att Nej,tyvärr,nej,tyvärr, dom här skorna passar inte. Inte ens om jag har TUR och skorna FINNS i strl 41 är det säkert dom passar. En del skomodeller funkar bara inte. Och det gör mig ledsen, jag som älskar skor. Att behöva välja bort bara för att skorna inte ens tillverkas i min storlek känns förnedrande.
Min kille har motsatt problem. Han är 1,63 lång med små fötter. Han har såna där helt fantastiskt vackra föter,rent estetiskt alltså. Smala, små (kanske ca strl 39). Och långt ifrån vad man kanske skulle kalla maskulina.
Och han kan inte hitta skor. Inte på herr-avdelningen, inte en chans. Som tur är använder han mest modeller som finns i alla storlekar. Typ Dr Martens, Converse... Men OM han vill köpa "herrskor", typ finskor, så uppstår direkt problem. Han passar inte in i mallen för manligt. Vaddå??DU kan inte vara MAN, för MÄN har SÅ HÄR STORA FÖTTER. (Samma med kläder förstås). Och samma för mig. Hur jävla förnedrande är det inte att,som när jag skulle köpa mina Converse senast, sitta i butiken och killen som jobbade i butiken skakar på huvudet åt en och ba "eeh, du måste nog ha HERRMODELLEN". Man är lixom ingen riktig kvinna. Inte tillräckligt tjejig, tillräckligt feminin. Min mammas arbetskamrat har en dotter på ca 17 bast som har storlek 43 i skor. För henne är det KÖRT. Hon kan aldrig hitta snygga skor i vanliga butiker,alltid anvisad till "herrsidan". Inte så kul när man är tonåring och vill ha samma skor som kompisarna...
NU kanske just det här med skor och skostorlekar är en miniproblem jämfört med alla andra problem vi tampas med på vägen till en jämställt samhälle, MEN jag tycker det är ett stort problem. JAG tycker det är viktigt, inte minst för att jag själv är drabbad av denna orättvisa.
Att göra mallar på detta sätt för vad som är manligt respektive kvinnligt känns extremt jävla orättvist, och passar du inte in i mallen, dvs kommer i en viss storlek (vare sig det gäller kropp lr fötter) så är du ingen riktig man, ingen riktig kvinna.
Snygg sko som bara finns upp till storlek 40.

Kommentarer
Postat av: Christina

Hej!

Vilket bra inlägg om skor! Kunde inte ha skrivit det bättre själv! Jag håller verkligen med dig om att det är oerhört svårt att hitta skor i stora storlekar och jag förstår att problemet är detsamma när det gäller små skor. Jag är själv en kvinna med större fötter än vad en s k "standarddam" har, så jag vet vad jag pratar om. Att behöva känna sig okvinnlig när man kommer till kassan och frågar om modellen finns i storlek 41-42 känns ibland riktigt kränkande, med tanke på de svar man kan få! Jag blev faktiskt så trött på det här eländet att jag bestämde mig för att starta en hemsida med rekommendationer om onlinebutiker som säljer små, stora och breda skor samt kläder till långa, korta, stora o. små kvinnor och män, d v s till alla oss som inte är stöpta efter någon "standardmall". Det är inte alla som känner för att shoppa skor online, men ibland är det enda möjligheten, ifall man vill ha lite olika modeller att välja mellan. Du får gärna besöka min sida, http://www.sizes-for-you.com. Kanske den kan vara till hjälp för någon, hoppas det! Kom ihåg att vi alla är UNIKA, oavsett hur vi ser ut!

2012-01-20 @ 18:39:26
URL: http://www.sizes-for-you.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0