Könsroller

Deltog i en diskussion igår hos Lady Dahmer och kände att HERREJÄVLARNS va trött jag blir! Jag möter dagligen, DAGLIGEN, människor som ÄR EMOT jämlikhet. Eller, dom tror att jämlikhet betyder något så enkelt som ATT KVINNOR SKA VA LIKA MYCKET VÄRDA SOM MÄN", och säger saker som "men MIN man behnadlar iaf mig på ett bra sätt, med respekt", ofta följt av ett "han får mig att känna mig trygg och speciell, uppvaktad och älskad". och jag ba känner att nä, nu pallar jag inte mer. Nu skiter jag i att försöka få folk att fatta. För människor VILL ju tydligen inte fatta, och hur många gånger man än försöker förklara något, banka in något i skallen, få att förstå, så reduceras alla mina försök till "men JAG blir iaf inte illa behandlad", eller "så du menar att bara för att JAG GILLAR att bli uppvaktad, eller få känna mig KVINNLIG (vafan innebär det egentligen??) så ÄGER min kille mig??"

Och så är man lixom tillbaka på ruta ett igen. Jag förstår att förändring tar tid, att den kanske tom måste få ta tid. Och människor är vanedjur,det är därför vi bevarar urgamla traditioner utan att ens reflektera över VARFÖR vi gör det.
Hur många morsor (och farsor, mest mest morsor) ser jag inte dagligen som fullkomligt dränkt sina små "prinsessor" i rosa gulligull, volanger. Små barn som knappt lärt sig gå som tultar runt i höftskurna,tajta,figursydda jeans,små toppar som visar deras runda små barnmagar. Och de små barnen koketterar, har redan börjat lära sig hur de ska röra sig,för att omvärlden ska tycka de är söta. De fladdrar med ögonfransarna, lägger huvudet på sne och handen på höftn. Ungefär.
Det får mig att må illa. Stackars barn, de har inget val. De drillas och slussas in i vårt könsnormativa samhälle utan minsta chans att värja sig. Och jag vet ju, att det där är bara början. Sen kommer skolan med alla förväntningar, och tonårstiden, åh herregud!
Och jag vill rycka tag i dessa föräldrar, se dom i ögonen och skrika "stopp!ser du inte vad du gör, vad du förstör?" Förstår ni inte vilken otjänst ni görr era barn, pojkar som flickor?

Det snackas en massa jävla skit om att "jamen det ÄR ju en flicka, så måste det väl få vara?Det måste väl få synas? Hon äääääälskar rosa" osv. Och jag bara frågar mig, VARFÖR är det så viktigt att bevara dessa könsroller, bibehålla bilden av små flickor som söta, väna,lugna och pojkar som busiga,bråkiga,högljudda och äventyrliga? Vad är det som man så våldsamt vill försvara, som känns så viktigt att bevara? Och jag hör människor säga att "jamen, ska det inte FÅ FINNAS något manligt och kvinnligt alls,tänk vad tråkigt allt skulle bli".

Kvinnor vil känna sig omhändertagna, omhuldade, skyddade, uppvaktade. De vill ha notan betald,mannen ska hålla upp dörren, dra ut stolen för en osv. För att det "är tradition". Och DET måste väl ändå vara en av de mest korkade förklaringar som finns, att det är TRADITION. Då kan man rättfärdiga precis vilket beteende som helst. Och vi kommer aldrig, ALDRIG, komma ens i närheten av ett jämställt samhälle, så länge som dessa tradiotionella syner bevaras, av män OCH kvinnor.
Jag blir så trött.

Kommentarer
Postat av: Viola

det är trist att så många har problem att separera kön och könsroller från varandra. För många är vissa saker så självklart och absolut att man blir helt stum över hur svårt det ska vara att reflektera något djupare än så.

2011-11-09 @ 17:39:48
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Kristinmandarin

Viola: ja, det är märkligt, och tröttsamt. Man försöker ge djupare perspektiv men möts ändå av platta åsikter och argument som " ska inte flickor få vara flickor?" Suck känner jag. Som om snippor och snoppar, människors olika attraktion till varandra som biologiska varelser är beroende av normer. Beroende av rakade ben, smink, vissa kläder och sätt att vara. Mycket märkligt.

2011-11-09 @ 22:53:56
Postat av: Laks - den djurrättande feministen

Tradition är nog roten till att många hemska saker finns kvar än idag. Folk använder argumenten om vanor och tradition för att få fortsätta förpesta samnhället. Förändring sker så långsamt på ett ställe där alla värnar om den där jävla traditionen...

2011-11-22 @ 23:59:57
URL: http://laks.webblogg.se/
Postat av: Kristinmandarin

Laks: Ja, jag håller med. Tänk om man kunde tvätta bort traditionsstämpeln, vad skönt det vore! Om man kunde se till handling och konsekvens istället för traditioner...

2011-11-23 @ 09:36:06
URL: http://kristinmandarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0