No Poo!

Okej, jag har bestämt mig för att skriva ett inlägg om ett ämne som ligger mig mycket varmt om hjärtat, nämligen NO POO.
No Poo betyder ju, kort och gott översatt "ingen skit/bajs", men är även en ordlek med "schamPOO", och innebär att man (jag) tvättar kropp,ansikte och hår utan starka produkter såsom schampoo, duschcremer, dyra ansiktsrengöringar/krämer etc.
Jag har kört No Poo i ca två år nu och kommer aldrig nånsin sluta. Jag hade ett återfall till ett fyrt schampoo+balsam ett kort tag förra vintern, men när håret fullkomligt trasades sönder så återgick jag till min gamla metod utan schampoo.
Många tror att man inte kan få vare sig kropp, ansikte lr håret rent utan att använda de produkter man är van vid och som marknadsförs som vad man behöver, och rynkar kanske på näsan lr tror man skämtar när dom får höra att man inte använder schampoo. Dock har jag märkt en ökning av No Poo-are, och fler produkter hakar på, vilket är bra eftersom det underlättar för mig att få tag i bra produkter.
Jag kommer enbart skriva här om hur JAG gör, eftersom det garanterat finns lika många olika metoder och tillvägagångssätt som det finns No Poo-are. Tex kan man tvätta håret med bikarbonat, ägg, enbart vatten lr kombinera flera av dessa. Jag använder mig dock av Balsammetoden, som är den jag trivs allra bäst med(JA, jag har testat flera andra också!)
Nu tänkte jag beskriva mina olika tillvägagångssätt och rutiner:
Ansikte:
  • Ca 1 ggr per vecka tvättar jag ansiktet med OCM=oil cleansing method. Det innebär att jag blandar ca 1/4 ricinolja och 3/4 olivolja (eller raps), värmer mellan händerna och smetar ut i hela ansiktet (utom ögonen o munnen dårå). Sedan masserar jag hela ansiktet noggrant och länge, med cirkelrörelser, extra noga på problempartier(alltså ställen där jag lätt får typ finnar). Det är skönt och avslappnande.
Sedan tar jag en ren handduk, sätter på vattenkranen på riktigt varmt och blöter handduken, håller den mot ansiktet tills den börjat svalna, då torkar jag försiktigt av olja, blöter handduken igen och håller den mot ansiktet tills den börjar svalna, Detta upprepar jag tills oljan är borta, minst 5-6 ggr(men torkar av ansiktet gör jag bara första gången).
Efteråt smörjer jag in ansiktet med antingen lite aloevera -gel lr typ kokosolja,ev hudkräm från Lush (Imperialis) om det behövs.
  • Ca 1 ggr per vecka skrubbar jag även ansiktet. Då blandar jag ricinolja med bikarbonat i handflatan till en lös smet som jag skrubbar ansiktet med. Efteråt ångar jag bort all olja med handduk. Ibland gör jag skrubben precis innan OCM, och då försvinner ju oljan.
  • Jag har äben börjat med Aspirinmasken. Då löser jag upp typ fem tabletter Aspirin i pyttelite vatten(alltså bara ett par-tre droppar). Sen blandar jag pyttelite honung i och stryker ut över hela ansiktet (ej ögon o mun),låter verka ca 30 min och sköljer sedan av. De tär lugnande och utämnande för huden.
Kroppen:

  • Jag gör en kroppsskrubb ca 1 ggr per vecka. Då blandar jag olivolja i en skål/stor kopp med strösocker tils den blir en lagom tjock gröt. Den fåt inte vara för tjock för då är det svårt att skrubba ut den på huden. Oftast droppar jag även i någon eterisk olja, tex lugnande lavendel. Jag skrubbar hela kroppen och sköljer sedan av, torkar mig som vanligt. Oljan på huden ska alltså inte tvättas av med typ tvål.
Håret:
  • Tvättar håret gör jag 1ggr per vecka ungefär. Då använder jag Neutral Balsam, som är ett lätt balsam och funkar bra att tvätta med, samt är fritt från parfym. Jag fuktar håret och masserar noga in balsamet i hela håret. Masserar hårbotten NOGA i minst två minuter! Sedan låter jag balsamet verka i ytterlgare ca tio minuter innan jag sköljer ur, återigen SKÖLJ NOGA! Att man masserar hårbotten är jätteviktigt för att få loss smuts och fett ur hårbotten. Efter balsamet är helt ursköljt har jag ibland i ett lite fetare balsam i längderna och sköljer sedan ur. Jag avslutar hela tvätten med att skölja håret och skalpen i en blandning av 1/10 äppelcidervinäger och 9/10 kallt vatten. Detta skall inte sköljas ur, och lukten försvinner så fort håret torkat!    Ibland har jag i lite aloevera gel i håret för stadja och näring, lr ev lite mandelolja/jojobaolja i topparna om håret skulle kännas torrt.
  • Jag gör även SMT-inpackningen minst 1ggr per vecka. Då blandar jag 1/5honung, 1/5 aloevera-gel och 3/5 balsam, har i det i fuktigt, inte blött hår (alt torrrt hår), masserar in i hela skallen, lindar plastfolie runt o sen en mössa utanpå. Så låter jag det sitta i MINST et halvtimme, oftast i flera timmar, innan jag sköljer ur NOGA. Inpackningen funkar även som hårtvätt.
Jag tänker inte gå in på alla fantastiska egenskaper som tex aloe vera, honung, äppelcidervinäger etc har, eftersom jag är lat. Det finns redan så otroligt många bra sidor där man kan läsa om No Poo dessutom.
Vad jag kan säga är att det är A och O i balsammetoden att det är ett SILIKONFRITT balsam, balsamet ska inte lämna massa rester i håret. Man måste även tvätta ur alla gamla rester av bla silikoner med ett no poo-godkänt schampoo en sista gång innan man börjar med balsammetoden.
I övrigt vill jag säga att det finns en hel värld av finurliga tips, lösningar, kunskap, och man får pröva sig fram. Hitta egna tillvägagångssätt, balsam, blandningar som funkar för EN SJÄLV.
Här är ett litet smakprov på vad som finns i mitt badrumsskåp:)

Kommentarer
Postat av: Kristinmandarin

Jaha ja. Nu blev bilden skitdålig, man ser tex inte kokosoljan ordentligt. Nåväl, ni hajjar grejjen iaf;-)

2011-11-04 @ 17:50:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0