Och så det här med genus...

jag är intresserad av genus. En genusvetare på lekskolenivår. För jag kan ju inte så mycket,men jag försöker tillgodogöra min information så gott jag kan. Och jag är källkritisk som alltid.
Anledningen till att jag inte skriver om och debatterar/argumenterar för genus här i bloggen (för jag gör det i verkliga livet) är att jag är lat. och ilsken. Jag förstår alldeles utmärkt vikten av det,men jag pallar inte att gång på gång stånga skallen blodig i mina försök att nå fram till människor. För när det gäller genus är folk fan dumma i huvet. Blinda. Dom väljer att vara blinda,för dom är så jävla förbannat trygga i sina könsroller.
Här hemma är det jag som har mest fokus på barnens uppfostran,ur genusperspektiv och övrigt också. Johan är intresserad och delaktig,men inte på långa vägar lika medveten,lika påläst som jag är.
När jag förklarar varför vi inte ska lägga fokus på barnens prestationer med ett "va DUKTIG du va nu" utan förklrara och ger honom verktyg till att bemöta annorlunda,tycker han oftast det är fånigt. Detsamma gäller utseende och varför jag inte vill fokusera på det.
När vi pratar genus förstår han noll och han kan häva ur sig de mest mansgrisiga kommentarerna, typ "jamen alla kärringar skvallrar ju", lr "tjejer KAN inte vara tre" osv osv. Så jävla idiotiskt. Och när jag förklarar att det där är,om det är sant,ingenting biologiskt utan vi är alla produkter av vårt samhälle,vår fostran och omvärldens förväntningar och normer,så fnyser han bara. Kommer jag med fakta i form av undersökningar så säger han bara "undersökningar kan visa fel". Jag ger mig inte,jag är noga och han förstår till viss del. Men sen gillar han att driva med mig också,och retas. och ibland tror jag han förstått,för att i nästa stund förfäras av ett " rosa är en tjejfärg". Typ.
Och folk runtomkring mig,på öppna förskolan,i mataffären,på gator och tog,är alla blinda. De lever med skygglapparna på,fattar noll av genusvetenskap,vill inte fatta, och det får mig nästan att bli tokig av frustration.
Jag har inga problem med att argumentera för min sak,även om jag kan bli så pissed off över alla idioter att jag nästan börjar gråta, men jag pallar fan inte att gång på gång upprepa mig,upprepa samma ord,när det ändå inte går in.
En som pallar (beundransvärt nog) är Lady Dahmer,så jag hänvisar glatt till hennes blogg;)
.

Kommentarer
Postat av: Michis

...ja det känns ju sannerligen som man jobbar i extrem motvind!

2011-09-05 @ 22:43:49
URL: http://michaeala.blogg.se/
Postat av: tristessa

Kläder signalerar ju så mycket och eftersom de flesta fattar klädkoder o vet att de flesta behandlar andra olika pga det så är det svårt att fatta varför andra inte fattar. Själv tänker jag mycket på klassskillnader av personliga skäl o hur det syns med kläder o dess betydelse.

2011-09-06 @ 13:38:19
URL: http://tristessan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0