About mineralsmink:

Jag sminkar mig nästan varje dag. Jo,det är sant. Inte för att jag känner att jag måste, jag bryr mig inte nämnvärt mycket om hur andra ser mig, och jag kan lika gärna gå o handla/åka in till stan/ta en fika i sunkig mössa o mjukisbyxor, men jag känner mig oftast fräschare med lite smink och det är lite av en (dålig?) vana.
Dock sminkar jag alltid bara ögonen och ibland ögonbrynen.
MEN, ibland vill jag sminka mig lite mer. Kanske om jag ska på fest(händer aldrig), ut på nåt "speciellt" typ middag, bio eller helt enkelt bara känner för att piffa upp mig lite, och då vill jag ha smink som INTE pajjar min hy, inte ger mig finnar, täpper till porerna, som inte KÄNNS och helst inte syns heller, utan mer bara gör mig lite extra snygg.
Därför har jag börjat testa mineralsmink. Först köpte jag ifrån Body shop, deras extra virgin oil-mineralsmink, men jag kände mg väldigt tveksam till innehåller, iaf i deras flytande foundation(massa konserveringsmedel bland annat), och sminke LUKTADE massor, starkt parfymaktigt lixom, och efetr att jag sminkat mig luktade jag sådär hela dagen sen typ -inte najjs!
Så jag började leta efter andra, bättre,alternativ o märken, och hittade Tikei. Tikei är ett svenskt märke och deras produkter både känns och låter skitbra. Jag beställde hem en hel drös med prover eftersom jag inte visste vilken nyans jag skulle ha(visade sig att jag har typ en av de alldra ljusaste kalla/neutrala nyanserna), samt prover på ögonskuggor.
Deras puderfoundation är lättarbetad och luktar ingenting(puh!), men får mig att se lite torr ut i hyn. Kanske har jag använt för mycket. Dock ger den ett väldigt jämt och snyggt resultat.
Tikeis ögonskuggor är FUCKIN UNDERBARA däremot! Nyanserna är helt magnifika, de är extremt lättarbetade, ger ett jämt resultat, är lätta att sudda ut utan att de blir så "sotiga" och sitter grymt bra hela dagen, älskar!
Efter att jag fått hem och testat alla proverna läste jag dock i No Poo-gruppen på Facebook en kommentar om Tikei´s foundation, att den kan sticka obhagligt i huden när man blir varm och att den efter några timmar på huden ser oljig ut, att huden ser fet ut. Detta (oljigheten) är något jag själv upplevde när jag testade at använda den en kväll, och jag bestämde mig för at testa ett annat märke jag läst gott om, Lily Lolo. Deras produkter är inte heller djurtestade, har bra innehåll och hyffsat bra pris(viktigt!).
Dock va det svårt att hitta en bra nyans där, de flesta ljusa nyanserna var varma, dvs gula, i tonen och jag är en klassiskt blek/rosa person. Bestäldle iaf en ljus nyans som inte är gul utan neutral enligt beskrivningen, så jag hoppas den är bra! Misstänker dock att jag kommer behöva beställa en mörkare nyans att blanda med, tror att den jag beställt ev är liiiite för ljus för mig, och till sommaren blir jag ju aif liiiite mörkare i tonen, även om jag sällan lyckas bli särskilt solbränd:-P
Hursom, jag lovar att uppdatera när jag testat alla produkterna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0