Trött och tygblöjor!

Ikväll är jag såååå trött! Har varit hos svärföräldrarna på kroppkaksmiddag(hemmalagade), gott och väldigt mättande. Egentligen hade jag ju tänkt lägga upp en bild på mitt numera mörkbruna hår men har helt enkelt inte lyckats fota mig själv och ännu mindre lägga upp bilden här, så eventuellt nyfikna får allt ge sig till tåls;-)
Idag har jag äntligen lyckats slutföra mina egna raggsockor jag stickat på alldeles för länge nu, har verkligen dragit ut på det, men ville verkligen bli klar idag, eftersom jag ska påbörja nästa projekt imorgon(om jag orkar vill säga). Jag har nämligen köpt hem garn att sticka blöjbyxa av åt Gry,som börjat med tygblöjor. Jag hade tygblöjor på Tuvan när hon va liten, och gillar verkligen det. Visst, liiiite krångligare kanske, finns ju ingen tejp på blöjan så det gäller att knöla på blöjbyxan så inte allt orkar av, och så måste man ju tvätta blöjorna, MEN det KÄNNS så mycket bättre! Mjukt, naturligt, luktar godare(av bomull och ull!) och sparar både pengar o miljö.
När det kommer till tygblöjor finns ju massa olika varianter, men jag/vi har valt att köra på vikblöjor, som är allra enklast och passar alla åldrar. Vi har även två formsydda blöjor och några extra inlägg för natten/längre stund utan blöjbyte. Utanpå det har vi blöjbyxor i obehandlad/lågbehandlad ull.
-Det måste vara väldigt varmt med ullbyxor tänker ni kanske nu?men nej, det är faktiskt tvärtom! Ullen låter huden andas till skillnad från plastblöjor,och dessutom så svalkar ullen huden(precis som fåren blir svalkade av sin ull). Sen kaplsar lanolinet (=ullfett) i ullgarnet in kisset, och det uppstår en kemisk reaktion mellan kisset och lanolinet som bildar såpa! Såpa som i sin tur är bakteriedödande. Bra va?:-)
Efter varje blöjbyte kan man lukta på ullbyxan(som då är lite fuktig av kisset), och den luktar inget kiss alls, bara våt ull, och våt ull luktar gott tycker jag. En naturlig, behaglig doft. Då hänger man bara upp byxan att lufta, så är det klar att användas lite senare igen. Ullen rengör nämligen sig själv!
Efter flera tillfällen lr om det tex kommit smuts/bajs på ullbyxan kan man behöva tvätta den, då tvättar man med ullsåpa lr tex mild olivtvål,och efteråt kan man behöva återfetta byxan med lanolin,då låter man den ligga i bad med vatten+lanolin ullkur(som man köper på flaska) över natten, och sedan torka.
Själva tygblöjorna tvättar man bara på 60 grader i maskin, jag brukar toppmata tvättmaskinen för minsta möjliga miljöpåverkan/slöseri. Hur enkelt som helst!
Tygblöjor är dessutom väldigt bra när barnet ska vänjas av vid blöjor, eftersom barnet känner när det kissar, till skillnad från med vanliga blöjor (det betyder INTE att barnet känner obehag/det känns kalt etc i rumpan,-ullen håller ju baken lahom tempererad!).
Tuva hade tex enbart tygblöjor på natten, när hon slutat med dagblöja med fortfarande behövde på natten, och hon blev blöjfri tidigare än många andra barn.
Åh, just det ja! Nu när jag ändå är igång o propagerar för miljövänliga alternativ; jag har nu använt min menskopp för första gången på riktigt, dvs en hel mensperiod, och jävlar va kär jag är! Eftersom jag har sjuuuukt riktig mens (blöder värre än värsta slaktgrisen) så fick jag komplettera med binda första dagen(o kanske andra), men det läckte inte så mycket,och inte så att det kändes. Sedan har jag bara haft menskoppen,och det har inte läckt något alls. Det bästa med den är att jag inte känner den ALLS, och jag känner inte att jag blöder, och DET är något jag verkligen hatade med att använda binda -när man kände hur det lixom "plaffs!" rann ur en massa blod ur en och ner i en typ överfull binda -sjukt obehagligt! Plus att med binda kändes det alltid kladdigt, kliigt,svettigt och ofräscht så in i helvete! Menskoppen bara ÄR där, känns inte och behövs inte tömmas alls så ofta som jag annars hade behövt om jag använt binda (lr tampong för den delen).
Jag klippte av piggen helt på min menskopp, eftersom jag tyckte jag kunde känns den inuti ibland annars om jag typ rörde mig lr så, men det är ändå inga problem  med att få ut den,in med ett par fingrar(tumme+pekfingret),krysta lite lätt och dra ut den, töm,skölj ur och så in igen -toppen!
Räknade ut att jag i normala fall gör av med två-tre PAKET bindor under en mensperiod, och nu har jag gjort av med ca tre bindor på två dagar -det ni!:-)
Nåväl, det va en liten rescension alltså,får se när jag orkar uppdatera om hårfärgerna jag testat!:-P
Nu ska jag krypa i säng med min varma goa bebis,och imorrn ska jag bege mig till farsta centrum för att köpa rundstickor!

Kommentarer
Postat av: helena

åh vad fin din blogg är

2012-01-06 @ 12:26:28
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0